26.7.10

Tanpa Petanda Masa


Kalau anda perhatikan Facebook betul-betul, anda akan sedar bahawa tidak ada sebarang petunjuk masa sama ada bagi setiap status yang dikemaskini, komen yang dikirim, gambar yang dimuat naik - apa saja. 

Tidak ada petunjuk masa. Yang ada hanyalah tempoh atau sela masa antara aktiviti tersebut dan waktu anda mengakses. 

3 hours ago.

About an hour ago.

Mengapa, ya? Barangkali jaringan Facebook terlalu besar dan terlalu rumit untuk mengkatalog masa bagi setiap butir komen dan status - belum lagi dikira soal perbezaan waktu antarabangsa.

Apa pun alasan Encik Zuckerberg dan rakan-rakannya, saya yakin ketiadaan petunjuk masa yang tepat telah berjaya menjadikan sebahagian manusia hanyut dan tidak sedar setiap detik yang terpeluwap begitu sahaja. 

Termasuklah saya.

5 ulasan:

  1. Tepat. Selari dengan teori Einstein bahawa masa itu relatif. Al-Quran juga mengesahkannya, contoh 1 hari di akhirat bersamaan 1000 tahun di dunia. Yang penting ialah bagaimana kita mengisi "kesenjangan masa" itu sebelum ajal menjelma.

    BalasPadam
  2. maybe in Zuckerberg's head (possibly) he believes connectivity knows no limit. Constant connectivity. It's like we are transferring our communication, or life I should say in an ever expanding connected world. Maybe to him, there is no such thing as being offline. Hence, why should there be a time frame? Haha.

    Off topic: Zuckerberg ni dah lah tak suka cakap ngan orang, pastu gigih nak org communicate atau constant connectivity. Choi!

    BalasPadam
  3. rda: Aren't we all?
    Yus: Abang Yus! Truly humbled by your visit here. Thanks!
    sifazayu: Hehe.
    Amir Azfar: Nerd is always full of surprise. You should've known better. Haha.

    BalasPadam