18.4.12

Malam Pertama: Bahagian 6

(Bahagian 1 | 2 | 3 | 4 | 5)

“Maafkan abang, Sal. Budak-budak tu nampaknya tak suka...”

“Saya faham, bang.” Bibir Salbiyah singgah di pipi Pak Maun. “Lama-lama eloklah tu. Asalkan abang terima saya, saya dah cukup bahagia.”

“Sal tak mengantuk lagi?” Pak Maun kembalikan cawan separuh kosong ke piring. Semakin lama telapak tangan Salbiyah di paha, semakin dalam nafas dihela.

“Abang ni.” Salbiyah cubit paha Pak Maun. 

Pengantin baru berjalan seiringan ke kamar tidur. 

***

“Long, tu kereta polis kan?” Jalil tuding jari pada dua buah kereta peronda yang diparkir di laman rumah Pak Maun.

“Astaga, ada apa ni?” Adib gertap bibir. 

“Aku dah agak. Betina tu memang bawa sial. Dah berapa kali aku larang, tapi Pak nak kahwin jugak. Dia mesti nak buat apa-apa.” Rosyan hampir langgar kereta polis. Honda City diparkir semberono. Dia keluar dari kereta diikuti Jalil dan Adib. 

Ada pita penanda rona kuning merentangi pintu rumah. Beberapa orang penduduk Kampung Sekangkang Kongkang mundar-mandir di halaman rumah sambil dikawal dua orang anggota polis. 

“Pak! Pak!” Rosyan deras daki tangga.

“Encik, ini kawasan jenayah. Tak boleh masuk.” Seorang lagi anggota polis berkawal di muka pintu.

“Saya anak tuan rumah ni. Mana ayah?” dengus nafas Rosyan makin laju.

Pak Maun tampil dari dapur. Dia tenang, berpelikat corak petak hitam merah dan bersinglet. Matanya kemerahan.

“Long, kamu tunggu kat luar. Nanti aku turun.”

“Kenapa, Long?” Adib keliru. Dia dan Jalil tunggu di tangga rumah.

“Kamu kat mana semalam? Mak baru kamu tu, Salbiyah, dah mati.” Jenab Bedak Sejuk mendekati tiga teruna Pak Maun.

Rosyan, Jalil, dan Adib serentak kaget. Berkali-kali akal mereka cuba menghadam berita dari Jenab Bedak Sejuk. 

Salbiyah dah mati.

“Aku tau, mesti kamu adik-beradik yang bunuh dia. Kamu bukan suka sangat dengan Salbiyah kan?” Jenab Bedak Sejuk tutup kipas tangan lantas dituju ke wajah Jalil. “Ha, Jalil, Salbiyah tu dulu buah hati kamu. Kamu tak ras...”

“Cik, jangan cakap yang bukan-bukan kat sini.” Seorang pegawai polis melangkah keluar dari pintu dan menuruni tangga. Tanda namanya tersemat rapi, bertulis ‘Edham’.

“Saya Inspektor Edham. Kamu bertiga ni anak Pak Maun, ya?”

“Ya.” balas Rosyan. Jalil dan Adib serentak mengangguk.

“Ada tempat kita boleh berbincang?” 

“Kat sini tak boleh?”

“Boleh, tapi orang ramai kat sini. Saya nak halau pun tak sampai hati. Selagi mereka tak masuk ke dalam rumah, saya tak kisah.” Edham faham benar gelagat orang kampung. Naluri jaga tepi kain masih menebal, malah kadangkala berlebihan. Selagi mana kawasan jenayah tak tercemar, dia biarkan saja. 

“Aku nak semua orang balik. Balik!” Rosyan tanpa disangka bertempik dan meluru rambang. “Orang mati pun nak datang tengok? Ingat ni pameran? Sarkas? Balik!”

“Kau kurang ajar, ya? Ini yang Maun ajar kau?” Jenab Bedak Sejuk masih tega berdiri di laman rumah Pak Maun sekali pun orang kampung yang lain sudah menikus.

“Dah, jangan buat kecoh kat sini.” Edham ambil alih. “Cik balik dulu. Biar kami buat kerja.”

Jenab Bedak Sejuk cebik bibir. Lenggang dalam kebaya ketatnya curi tumpuan Edham.

“Inspektor, betulkah Salbiyah dah mati? Kenapa ayah saya masih ada dalam rumah?” Adib gelisah.

2 ulasan:

  1. tak sabar gila nak tunggu ending!!

    BalasPadam
  2. jangan bagi ending lagi. buat novel baru. kihkihkih

    BalasPadam